Thursday, April 1, 2010

Mencari Unsur Seni Atau Komersial Filem: SATU KERAGUAN (3/6/09)

Penulis:

Suatu yang tidak dijangka kadang-kadang pembikin-pembikin filem sering menggelarkan diri mereka antara mereka yang memiliki pemikiran yang berseni . Tetapi mereka tidakkah kah tahu aliran seni semestinya merangkumi arus pemikiran bersamaan dengan pemikiran masyarakat dunia yang tidak semestinya bersamaan arus ,pangkat dan tahap keilmuan terutamanya fokusnya kepada filem . Cukup Malang sekali sekiranya filem yang dilabelkan dan diagungkan sebagai filem yang dikatakan punya seni malangnya ia bukan suatu seni yang indah. Padahal Seni secara umumnya bermaksud sesuatu perkara yang memberi makna keindahan tetapi sebaliknya seni dan yang diiktiraf sebagai suatu filem yang seni oleh golongan 'ego' filem sebenarnya membawa makna privasi dan tidak layak untuk membawa untuk dijadikan sebuah filem untuk masyarakat. Ya, Hanya orang-orang filem sahaja yang kenal apa itu filem dan apa itu seni .Dan yang menjadi persoalannya, adakah 'seni hanya untuk seni' dan seni bukan untuk mencari keuntungan ? Itu mencari padah namanya . Bayangkan sekiranya filem berjuta-juta ringgit semata-mata untuk memperjuangkan suara seni yang kononya 'seni' sebenarnya tidak membawa hala tuju ke mana-mana dan ia sekadar jaguh bagi sesebuah puak untuk sebuah pekan yang minoriti di serata dunia . Kalau itu diperjuangkan, usah diperjuangkan hakikatnya hanya merugikan duit dan merugikan masa penonton di panggung yang rata-rata binggung dengan cara pembikinan orang-orang filem yang dikatakan pandai, alim dan berilmu tetapi sebaliknya adalah bukan seperti itu tetapi seperti langit dan bumi . Itu sebabnya filem seni hampir samanya dengan filem sampah kerana filem itu bukan membosankan malah layak dibuangkan dan dilupakan kerana apa gunanya tonton kalau tak faham dan bosan?

Kalau seni pula dipersalahkan dan bagaimana pula peranan komersial ? Komersial berperanan sebagai mengikut kehendak pasaran dan sering mengikut citarasa penonton . Yang malangnya , Orang-orang filem ini mengaku dirinya 'komersial' hampir sama dengan orang-orang filem mengaku dirinya 'seni' kerana rata-rata sering berlandaskan cerita sekadar luahan peribadi dan emosi semata-mata tanpa mengetahui hak masyarakat menonton sesebuah filem . Masyarakat yang terdiri dari golongan majoriti tidak mengerti apa orang-orang filem ingin sampaikan untuk mereka dan kepada siapa filem ingin dituju dan ditonton ? filem komersial yang sepatutnya memenuhi citarasa penonton menjadi sebuah filem yang menghampakan penonton . Mana tidaknya, sememangnya filem boleh mengaut keuntungan hasil daripada kutipan penonton tetapi nasib penonton ini dianiayai oleh helah-helah dan janji-janji istimewa orang-orang filem untuk mengatakan filem ini bagus tetapi sebaliknya semua orang sudah tahu dan ini seakan 'menguntungkan industri tetapi tergadainya maruah dan kehormatan kerana tidak kredibilti filem yang berkualiti .


Jadi, Nilai-nilai Komersial dan seni perlu seiring dan bersatu-padu dan tidak boleh dipisahkan kerana elemen sedemikian mewakili kandungan isi tersurat dan isi tersirat untuk sesebuah filem. Sekiranya filem itu tidak punyai seni itu bukan keindahan dan sekiranya filem itu tidak punyai komersial itu bukan mencari keuntungan . Sekiranya aspek tersebut dipisahkan dan dibiarkan keadaan dengan keegoaan yang melampau sebenarnya filem hanya takat 'hanya ingin ke kelautan dalam tetapi hanya ke tepi di persisiran pantai' .Filem itu takkan pergi ke mana-mana biarpun merantaui ke sempadan festival atau menjadi juara panggung sahaja tetapi Tanggapan penonton ini diremeh-temehkan dan tidak dipedulikan padahal mereka yang mewakili majoriti dan mereka sebenarnya memberi modal kepada industri . Kesimpulan apa gunanya untuk berlagak dan tunjuk hebat sebagai orang-orang filem yang konon hebat dari segi seninya sekiranya lupa bahawa sebenarnya penonton di panggung sebenarnya modal kepada pembikin tersebut untuk membikin filem . Sebenarnya sesebuah filem amat perlu dimunasabahkan kandungan filem dan teknikalnya supaya mutunya dan kualitinya boleh diiktiraf oleh penonton kerana penonton ibarat pelanggan dan pelanggan itu ibarat raja . mereka yang berhak menonton dan ada hak untuk mengkritik . Sememang segala menjadi suatu keraguan yang penuh dengan subjektif dan jikalau kita kembali kepada matlamat sebenar filem malaysia ini ' siapa yang maju filem? Kalau kita maju filem?'

-----Petikan Dari Blog Kitamajufilem------

No comments:

Post a Comment